Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Je ještě nějaké nahoře a nějaké dole? (F. Nietzsche)

Je doba „příchodu", Adventu... Nespěchej a zastav se, připomeň si, „kdy Slovo vchází do zjevnosti...“
Kocmanův betlém, Rovensko pod Troskami, Městské muzeum Nová Paka

Betlém představuje tradiční soubor lidských a zvířecích figurek, kde uprostřed se odehrává hlavní scéna celého příběhu s ústředními postavami Ježíškem, Pannou Marií a svatým Josefem a přicházejícími Třemi králi.

Velké množství figurek darovníků pak tuto scénu dotváří. Objevují se zde pastýři, řemeslníci, ale také trhovkyně, mlynář, kominík, horník, dráb, voják, ponocný, žebrák... Je to ta pospolitost, ve které tvůrce vyrůstá, žije. To je život sám. Někdy jde i rozeznat konkrétní typické postavičky daného období a místa.

V našem prostředí nesmí při takové události, správných křtinách chybět muzika - česká dechovka, která novorozeně vítá. Samozřejmě, že při tom musí být přítomna i kanonická zvířata - osel, vůl, sloni, velbloudi, ale také zvířata, která prostupují naše běžné žití: pes, slepice, kráva, ovce pastýřů...

Hudebník, betlém Novopacko

Scéna je většinou zasazena do tvůrcova známého prostředí, místa, kde člověk pobývá, žije. Nacházíme zde kostel, hospodu, ale také obchůdky s vývěsními štíty, myslivnu, mlýn... Tedy jde o důvěrně známou krajinu, místo. Prostě domov. Vedle cizokrajných palem a oliv se tu tak objevují stromy našich lesů.

Nad krajinou pak svítí nebeská báň posetá hvězdami s jednou výraznou „volající hvězdou.“ A nad samotným místem zrození se vznáší „boží posel“ - anděl a volá pastýře: „Dnes se vám narodil Spasitel, Kristus Pán, v městě Davidově.“, aby se přišli poklonit Božímu synu.

 

Číst Boha, když Příběh promlouvá...

Ano, prvně se o tom nedozvěděli mocní tohoto světa, ale prostí pastýři na betlémských pastvinách přijali toto poselství. Zemití, chudí pastýři tak spěchají do Betléma. Často slyší „boží slovo“ právě ti nejprostší a bezbranní. Ti, kteří nejsou zcela nivelizováni a nežijí tak v abstraktním, nereálném prostoru. O samotě, v kontemplaci zaslechnou... „znění ticha.“ Jejich těla jsou naplněna identitou, tedy i „mocí naslouchat.“

Na obzoru se nám pak objevuje kulisa - obraz města Betléma s jeho orientálními paláci, kam je příběh situován, odkud vyšel.

Mikrosvět betléma může ukrývat i jiné scény z běžného života nás obyčejných lidí. To záleží ale od fantazie tvůrce, jehož rukou tento mikrosvět „oné události, onoho příběhu“ povstává.

Najde se i betlém, kde vystupují pohádkové bytosti našeho dětství, které se díky svému příběhu význačně zapsali do našeho podvědomí. Proč je otiskl autor do svého betléma? Zřejmě příběh, kde vystupovali, pohladil jeho duši.

Pohádkový betlém Jiřího Mühla, Novopacko

Nebo betlém, který je doplňován každým rokem o nějakou tu nalezenou figurku, která jaksi přestala sloužit dětské hře. Takový betlém měli u mého kamaráda a my jsme mu v době adventní vždycky přinesli nového „panďuláka“. A on se tak každým rokem rozrůstal a rozrůstal a zároveň vypovídal něco o té naší době.

Lidoví betlémáři snad při své tvorbě mnohdy čerpají nejen z onoho posvátného času, ale z jistého až „karnevalového veselí“, které se líhne při takové události v jejich duši. Svým způsobem mnohdy zesvětštění Svaté rodiny, kdy Marie vyhlíží jako selka, Josef jako řemeslník a Ježíšek jako běžné nemluvně, přivádí ten příběh, událost blíže nám, našemu žití a cítíme, že se příběh odehrává stále mezi námi.

Centrální scéna „herního pole – posvátného okrsku“ se mnohdy rozšiřuje o další scény z našeho běžného života. Tyto profánní scény nám pak dokumentují život našeho místa.

U českých betlémů takovým hnízdem vedlejší scény bývá hospoda. Ta leží ve stínu kostela a školy a byla vždy středem české pospolitosti. Tam se povídalo, oslavovalo. A pokud ne a lidé přestávali být pospolu, tak skončil život sám. Tam se také objevují poutníci, darovníci...

Pohádkový betlém Jiřího Mühla, Novopacko

Jde o (svět) českého života. Tam se člověk dozvěděl, „co se děje“ a „co přichází“. A proto „tento český střed“ místa u mnohých betlémů nemohl chybět.

 

Hra, ni konce, ni počátku...

Miniaturizace světa nebo příběhu má v lidské hře výsadní postavení. Když člověk takovou „kouzelnou krabici“ otevírá, aby mu díky ní bylo umožněno postavit to své místo, krajinu, aby tak do profánního žití mohl pak umístil „ten posvátný příběh“, zmocňuje se ho každoročně jisté zvláštní vzrušení.

Cyklické sebeobnovování takovéto hry nám tak přináší její posvátný charakter s jistou lehkostí, která z ní vyvstává.

Ten příběh totiž stavitel betléma, aniž si to mnohdy uvědomuje, začíná znovutvořit, a tím se stává i on jeho součástí.

Dýchne na něho kouzlo, které se pod jeho rukama znovu rodí. A tím se i on alespoň na chvíli vyváže z běžného obstarávání, aby tak vstoupil do času posvátného, kde k němu ten příběh stále promlouvá.

Svým způsobem se mu „touto hrou“ podaří vytlačit realitu a vstoupit. Půvab takovéto hry tkví v tom, „že jsem hrán.“ Zakouším ji jako skutečnost, která mě přesahuje. Jsem tak její součástí, tedy i toho reaktualizovamého příběhu.

Ten obraz“ v nás formou smysluplných asociací uvolňuje proud obrazných znázornění. Působí na nás opticky, ale člověk se nepřidržuje jen viděného, ale i symbolů, ke kterým poukazuje, které z něho povstávají.

Dá se tedy říci že, „stavění betléma“ se stává pro člověka takovým „posvátným aktem“, na který se ve světnici vždy těšila celá rodina. Tato „veselá hravost“ při stavbě betlémské scény nám skrze zázračnost „snového obrazu hry“ svým způsobem otevírá „zázrak svaté noci“ a umožňuje nám vstoupit.

U dítěte, ale i dospělého může tak dojít díky hře „k zrcadlícímu zdvojení“, kdy díky tomu dochází ke změně jeho lokalizace, a on tak vstupuje do jedné z postav mikrosvěta. Tím více pak ten příběh prožívá.

Je dobré si některé zvyky „našich starých“ jaksi ponechat. Vždyť na daráky a Svatou rodinu sahal můj děd i můj praděd. A nyní je umisťuji do betlémské krajiny já.

A scéna tak pro betlémský příběh, která ke konci Adventu povstává skrze mé ruce, povstávala v minulosti skrze ruce mých předků. Tak snad to člověk ještě cítí a nezapomíná. Vždyť nakonec „takováto hra“ je „tázáním po rozumění sobě samému“.

Došlo k Neposkvrněnému početí a Slovo se tak stává tělem. A i navzdory establishmentu, z hlediska věčnosti komickým vládcům tohoto světa, přestože je pronásledován, ostouzen, bičován a nakonec ukřižován, přesto se „živý oheň“ znovurodí ve tvé duši.

„Není ten čin na nás příliš velký?“, ptá se Friedrich Nietzsche.

Potřebujeme rozhraní. Za ním však musíme nechat otázku otevřenou. Signalizuje nám totiž samu podstatu lidské existence.

(Tyto betlémy spolu s dalšími můžete vidět na výstavě betlémů v Suchardově domě, v Nové Pace od soboty 2.12.)

Autor: Ivo Chocholáč | úterý 5.12.2023 6:57 | karma článku: 8,71 | přečteno: 249x
  • Další články autora

Ivo Chocholáč

BÁSNÍK TICHA, KLUK Z RADOTÍNA...

každý ráno bychom se měli očišťovat každou noc bychom se měli milovat každou vteřinu bychom měli bejt připravený na konec (...) Pavel Zajíček, Očišťování, 1974

15.4.2024 v 6:00 | Karma: 12,93 | Přečteno: 369x | Společnost

Ivo Chocholáč

Umění hrát si posiluje lidskou duši

Stavět se tedy ke skutečnosti jako ke hře, rozšířit prostor velkorysého herního chování, které dokáže zaplašit skrblictví, chtivost a zlobu, znamená pracovat na díle civilizace. R. Caillois

14.2.2024 v 7:47 | Karma: 9,78 | Přečteno: 361x | Společnost

Ivo Chocholáč

Ten divný kraj, kde horský vítr fouká...

Lednové přemítání s básníkem Janem Opolským... „Funkcí poesie ve světě je, aby nás posilovala, když nám hrozí dezintegrace." (Sigmund Freud)

11.1.2024 v 7:34 | Karma: 9,03 | Přečteno: 239x | Společnost

Ivo Chocholáč

Na podzim za Erbenem II

Pakli v býlí není síly, / mocné slovo neomýlí. // Mocné slovo mračna vodí, / v bouři lité chrání lodi. // Mocné slovo ohni káže, / skálu zdrtí, draka sváže. // Jasnou hvězdu strhne s nebe, / slovo mocné zhojí tebe. K. J. Erben,Vrba

14.11.2023 v 7:34 | Karma: 13,52 | Přečteno: 278x | Společnost

Ivo Chocholáč

Na podzim za Erbenem

Matička mne zabila,/tatíček mne sněd;/sestra kůstky posbírala,/do zahrádky zakopala;/-u-u-u-/-u-u hned. (K. J. Erben, záznam)

12.10.2023 v 7:33 | Karma: 13,19 | Přečteno: 262x | Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Lesy chce předat mnichům bez soutěže. Smlouvu nachystal starosta předem

28. dubna 2024

Premium Mohlo to být jedno z rozhodnutí, jakých města jako osmitisícové Milevsko udělají ročně stovky....

Stavební úřady se děsí novely, mluví o nejistotě a nabírají nové pracovníky

28. dubna 2024  19:06

Stavební úřady napříč republikou se obávají reformy stavebního zákona. Kvůli nárůstu práce tak...

VIDEA TÝDNE: Potvrzený trest pro Feriho, živořící děti a Kobajašiho veleskok

28. dubna 2024  18:50

Soud v Praze tento týden potvrdil exposlanci Dominiku Ferimu tříletý trest za znásilnění. Strážníci...

Prigožin se stal miláčkem ruských teenagerů, zaujal přesvědčením a vzdorem

28. dubna 2024  18:28

Deset měsíců poté, co vedl ozbrojenou vzpouru proti ruskému armádnímu velení, a osm měsíců poté, co...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 18
  • Celková karma 11,36
  • Průměrná čtenost 301x
Odborný pracovník muzea, pedagog, cestovatel. Píši o tom, co potkám cestou... snažím se o celostní pohled na věc.

Seznam rubrik